Események betöltése

« Összes Események

  • Ez az esemény elmúlt.

KÖZÖSEN TANULUNK Pollak Ariellel

május 20―5:00 du.-7:00 du.

SZOMBATON, MÁJUS 20-án, 17 órától újra izgalmas programmal jelentkezünk:
KÖZÖSEN TANULUNK Pollak Ariellel, a berlini Abraham Geiger reform rabbiképző frissen felavatott rabbijával egy hagyományos Szeuda Slisit (“harmadik lakoma”) keretében.

Téma: ״AMIKOR A BAAL SÉM TOV MEGSZÜLETETT, ELÉGETT A POKOL…״

Rabbi Jiszráél ben Eliézer, közismert nevén a Baal Sém Tov (1700-1760) a kelet-európai zsidó miszticizmus legfontosabb alakja. Tanításai alapján és a köré szerveződő minjánból terjedt el a haszidizmus, először Kelet-Európában, majd az egész világon. A Baal Sám Tov tanait sokáig csak az ultraortodox világ őrizte, ám a XX. század elejétől több liberálisan vallásos, szekularizált, illetve szocialista-cionista gondolkodó (Heschel, Buber, Zeitlin, stb.) is elkezdte őket ismertetni és interpretálni.

A szombat délutáni tanulás során tanításaiból illetve a róla szóló történetekből szemezgetve próbálunk meg választ találni rá, miért is “égett el a pokol”, amikor a Baal Sém megszületett.

“Napjainkban is százezerszámra vannak még haszidok, a haszidizmus azonban megromlott. De a haszid írások, annak tanait és legendáit átadták nekünk.

Azok közül, amit a diaszpóra teremtett, a haszid tanítás a legerősebb és a legsajátabb. Ez az újjászületés hirdetője. A zsidóság számára nem lesz olyan megújhodás lehetséges, amely a haszidizmus elemeit nem hordja magában.

(..) Mesélik, hogy a Baal Sém egyszer egy imaház küszöbén megtorpant, nem akart oda belépni és elégedetlenül mondta: Nem léphetek be. Az imaház, egyik végétől a másikig telis, de tele van imákkal. És amikor kísérői csodálkozva néztek rá, mert úgy vélték, ennél nagyobb dicséretet nem is mondhatott volna, megmagyarázta: ha a szavak szándéka nem a felső történésekre irányul, akkor nem képesek felemelkedni, hanem egymásra halmozódnak a földön, sűrű összevisszaságban, míg egészen meg nem töltik a házat.

Két dolog tarthatja fogva az imákat: ha szándék nélkül mondatnak és ha az imádkozó előző cselekedetei közte és az ég között kemény felhőt vontak. Az akadály csak úgy győzhető le, ha az ember az áhítat szférájába felemelkedik és annak kegyelmében megtisztul, vagy ha egy másik lélek a saját áhítatával felszabadítja a megkötött szavakat és magával ragadja azokat. Egy cadikról úgy beszélik, hogy a közösség imájánál sokáig néma mozdulatlanságban állt és csak sokkal később kezdett maga is imádkozni, úgy ¨mint ahogyan Dán törzse a tábor végén haladva, minden elveszettet összegyűjtött;¨ ugyanúgy az ő szavai is lepelként redőiben gyűjtötték a lefogott, hozzájuk simuló imákat és azok így vitettek a magasba. Ez a cadik imája előtt ezeket a szavakat szokta mondani: ¨Egész Izraellel összekötöm magamat, azokkal is, akik nagyobbak nálam, hogy általuk emelkedhessenek gondolataim és azokkal is, akik nálam kisebbek, hogy ők általam emelkedhessenek fel.¨

És éppen ez a titka a közösségnek, hogy nemcsak az alacsonyabb rendű igényli a magasabb rendűt, hanem a magasabb is az alacsonyabbat.¨

Martin Buber: Baal Sém legendák (fordította: Hoffmann Lilly)

Helyszín: Bálint Ház, Macesz terem

Részletek

Dátum:
május 20
Időpont:
5:00 du.-7:00 du.

Helyszín

Bálint Ház, Macesz Terem
Révay u. 16.
Budapest, 1065
+ Google Térkép
Honlap:
http://balinthaz.hu